(speciaal)basisonderwijs, mbo, praktijkonderwijs en vmbo

Door het plezier in lezen op de eerste plaats te zetten zullen de leerlingen zich blijvend breed als mens ontwikkelen, kennis van de wereld krijgen, plezier en waardering voor taal ontwikkelen, een grotere woordenschat ontwikkelen, en beter worden in begrijpend lezen, sowieso een algehele betere taalontwikkeling bezitten en zelfs hogere algemene citoscores hebben. Door de verschillende literaire werkvormen toe te passen zoals literaire gesprekken en creatief schrijven, worden creativiteit, mondelinge- en schriftelijke taalvaardigheid ontwikkeld.


Boek-gedoe heeft een aanpak ontwikkeld die scholen helpt bij het ontwikkelen van leesplezier bij hun leerlingen: Boekenpret

Boekenpret gaat uit van een rijke leesomgeving. 


Een rijke leesomgeving bestaat uit:

  • een rijk aanbod van boeken,
  • een leerkracht die literair competent is,
  • allerlei activiteiten met en rond boeken

Boekenpret is gericht op een structurele plek voor leesbevordering en leesplezier in het curriculum van het (basis)onderwijs.

De aanpak is multidisciplinair, gericht op visie en beleid van de directie,  gericht op de professionalisering van het team, het informeren, inspireren en betrokkenheid creĆ«ren van ouders, en het ontwikkelen van leesplezier bij de leerlingen. Boekenpret verbindt een leescoach aan de school.


Boekenpret is een schoolbegeleidingstraject en is een maatwerkpakket. 

Binnen Boekenpret is er van alles mogelijk, het is afhankelijk van de behoefte en de doelen van de school. 


Boekenpret neemt de school taken uit handen, maakt het beroep van leerkracht nog leuker en ontlast de drukke leerkracht.


Vraag via de mail een geheel vrijblijvend gesprek aan en we nemen zo snel mogelijk contact op